Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) 2025 στην Ελλάδα, ο οποίος εισάγει αυστηρότερες ρυθμίσεις για την οδική ασφάλεια, εστιάζει και στη χρήση των κινητών τηλεφώνων και των ταμπλετ κατά την οδήγηση. Οι αλλαγές που προβλέπονται έχουν ως κύριο στόχο τη μείωση των περιστατικών τροχαίων ατυχημάτων που σχετίζονται με την αποστροφή της προσοχής του οδηγού λόγω της χρήσης αυτών των συσκευών.


🔴 Απαγόρευση Χρήσης Κινητών & Ταμπλετ κατά την Οδήγηση

Ο Κ.Ο.Κ. 2025 προβλέπει αυστηρότερους κανόνες για τη χρήση κινητών τηλεφώνων και άλλων συσκευών (όπως τα ταμπλέτες) κατά την οδήγηση:

  1. Απαγόρευση Χρήσης Κινητού χωρίς Hands-Free:
    • Απαγορεύεται η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, εκτός αν χρησιμοποιείται σύστημα hands-free (δηλαδή μέσω Bluetooth ή άλλης τεχνολογίας που επιτρέπει την κλήση ή την ακρόαση μηνυμάτων χωρίς να αποσπάται η προσοχή από το δρόμο).
    • Χρήση του κινητού για μηνύματα ή για πληκτρολόγηση (όπως SMS, WhatsApp, κ.λπ.) απαγορεύεται αυστηρά κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
  2. Απαγόρευση Χρήσης Ταμπλέτας ή Άλλων Συσκευών:
    • Απαγορεύεται η χρήση ταμπλετών ή άλλων φορητών συσκευών που απαιτούν την ενασχόληση των χεριών και της προσοχής του οδηγού. Αυτό περιλαμβάνει και την ανάγνωση ή αποστολή μηνυμάτων, την πλοήγηση ή την αλληλεπίδραση με εφαρμογές που είναι εγκατεστημένες στις συσκευές αυτές.
    • Ο Κ.Ο.Κ. ενθαρρύνει τη χρήση εφαρμογών πλοήγησης μέσω φωνής και συστήματα Bluetooth που επιτρέπουν την εκτέλεση εντολών χωρίς την ανάγκη να κοιτάξεις την οθόνη.

⚖️ Ποινές για Παράβαση

Οι ποινές για παραβίαση αυτών των κανόνων είναι αυστηρές και συνήθως περιλαμβάνουν:

  1. Χρηματικό πρόστιμο:
    • Για τη χρήση κινητού χωρίς hands-free κατά την οδήγηση, το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τα 100€ ή και περισσότερο.
    • Η χρήση άλλων συσκευών (όπως ταμπλέτα) χωρίς να είναι σε λειτουργία hands-free ή χωρίς να χρησιμοποιείται κατάλληλο υποστηρικτικό σύστημα μπορεί να έχει πρόστιμο μέχρι και 200€.
  2. Αφαίρεση διπλώματος:
    • Σε περίπτωση που η χρήση του κινητού ή της ταμπλέτας οδηγεί σε άμεσο κίνδυνο ατυχήματος, μπορεί να επιβληθεί και αφαίρεση διπλώματος οδήγησης για κάποιες μέρες ή και εβδομάδες.
  3. Συνοδευτικές ποινές:
    • Σε περιπτώσεις υποτροπής (δηλαδή επανειλημμένων παραβάσεων), οι ποινές μπορεί να περιλαμβάνουν και ανάληψη εκπαίδευσης για οδική ασφάλεια ή προγράμματα ευαισθητοποίησηςσχετικά με την επικινδυνότητα της αποσπασμένης προσοχής κατά την οδήγηση.

🚗 Εξαιρέσεις και Συστάσεις για Οδήγηση με Τεχνολογία

Η χρήση τεχνολογίας δεν είναι απόλυτα απαγορευμένη κατά την οδήγηση, αρκεί να πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις ασφαλείας:

  1. Χρήση εφαρμογών πλοήγησης μέσω φωνής:
    • Εφαρμογές όπως Google Maps, Waze κ.λπ. μπορούν να χρησιμοποιούνται, αρκεί να ενεργοποιούνται μέσω φωνητικών εντολών ή μέσω ανεξάρτητου συστήματος πλοήγησης στο όχημα, ώστε ο οδηγός να μην αποσπάται από την οθόνη.
  2. Η χρήση συστήματος hands-free είναι επιτρεπτή:
    • Ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιεί το κινητό για συνομιλίες ή να ακούει μηνύματα, αρκεί να έχει το σύστημα hands-free που δεν απαιτεί απόσπαση της προσοχής από το δρόμο.
  3. Συστήματα υποβοήθησης οδήγησης (ADAS):
    • Συστήματα που παρέχουν υποστήριξη στον οδηγό, όπως αυτόματοι βοηθοί πλοήγησηςηλεκτρονική αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, ή σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης, επιτρέπονται και ενθαρρύνονται, καθώς προάγουν την ασφάλεια και την πιο συνδεδεμένη, «έξυπνη» οδήγηση.

🌍 Ευρωπαϊκές Κατευθύνσεις και Σύγκριση με Άλλες Χώρες

Η Ελλάδα ακολουθεί την ευρωπαϊκή τάση που ενθαρρύνει τη χρήση της τεχνολογίας με ασφαλή και υπεύθυνο τρόπο, ώστε να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα. Χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία έχουν ήδη ενσωματώσει αυστηρούς κανονισμούς για τη χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση, και η Ελλάδα προσαρμόζεται σε αυτές τις πρακτικές.

Η ανάγκη προσαρμογής της νομοθεσίας στον ταχύτατο ρυθμό της τεχνολογικής εξέλιξης είναι επιτακτική, καθώς η χρήση κινητών τηλεφώνων και άλλων συσκευών έχει γίνει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.


Συνοπτικά:

  • Απαγόρευση χρήσης κινητού και ταμπλέτας κατά την οδήγηση, εκτός αν χρησιμοποιούνται με σύστημα hands-free.
  • Ποινές: Χρηματικά πρόστιμα και πιθανή αφαίρεση διπλώματος σε περιπτώσεις παραβίασης.
  • Εξαιρέσεις: Εφαρμογές πλοήγησης και άλλες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται με ασφαλή και υπεύθυνο τρόπο.

Η γενική κατεύθυνση είναι ότι η ασφάλεια στον δρόμο προέχει και η τεχνολογία πρέπει να χρησιμοποιείται με τέτοιον τρόπο ώστε να μην αποσπά την προσοχή του οδηγού.

Ο εκσυγχρονισμένος Κ.Ο.Κ. είναι διαθέσιμος στην επίσημη κυβερνητική ιστοσελίδα, όπου μπορείς να βρεις και άλλες σχετικές πληροφορίες για τις τροποποιήσεις και τις αλλαγές. Συγκεκριμένα, μπορείς να βρεις το κείμενο του Κώδικα μέσω του εξής link:

Απλά αναζήτησε “Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας” στην αναζήτηση του site ή μπες στην ενότητα που αφορά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Από maximus

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *